21 سپتامبر 2022 - محققان در یک کارآزمایی بالینی بزرگ، با مقایسه ی مستقیم چهار دارو که معمولاً برای درمان دیابت نوع 2 تجویز می شوند، دریافتند که انسولین گلارژین و لیراگلوتاید بهترین عملکرد را از بین چهار داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای حفظ سطح قند خون در محدوده توصیه شده دارند. مدیریت قند خون یکی از اجزای کلیدی حفظ سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. هر چهار داروی ارزیابی شده در این مطالعه به درمان با متفورمین، به عنوان داروی خط اول درمان دیابت نوع 2، اضافه شدند.

بیش از 37 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و تقریباً 90 تا 95 درصد آنها به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند. افراد مبتلا به دیابت که سطح قندخون خود را در محدوده طبیعی نگه می‌دارند، عموماً در معرض خطر بسیار کمتری برای ابتلا به عوارض دیابت مانند بیماری‌های عصبی، کلیوی و چشمی هستند. اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای کنترل سطح قند خون در طول زمان، به بیش از یک دارو نیاز دارند.

در حالی که بین متخصصان مراقبت های بهداشتی توافق کلی وجود دارد که متفورمین همراه با رژیم غذایی و ورزش بهترین رویکرد اولیه در مراقبت از دیابت است، هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود تا به بهترین شکل قند خون بالا کنترل شود، وجود ندارد.

در سال 2013 ، موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، مطالعه ای با نام "رویکردهای کاهش گلایسمی در دیابت: مطالعه اثربخشی مقایسه ای (GRADE)" را در 36 مرکز  مطالعاتی در ایالات متحده راه اندازی نمود. در زمان شروع این مطالعه، چهار داروی اصلی تایید شده توسط FDA برای درمان دیابت در ترکیب با متفورمین، برای بررسی انتخاب شدند. نتایج اصلی این تحقیق در یک جفت مقاله در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

دکتر Henry Burch، یکی از دانشمندان پروژه ی GRADE، گفت: این مطالعه برای ارائه اطلاعات مهمی در مورد نحوه مدیریت طولانی مدت دیابت نوع 2 به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی طراحی شده است. این گامی جدایی ناپذیر به سمت پزشکی دقیق برای مراقبت از دیابت است، زیرا اکنون می توان از نتایج این مطالعه در فرآیند تصمیم گیری برای هر بیمار با توجه به سطوح کنترل قند خون، میزان تحمل داروها و سایر ملاحظات بهداشتی افراد در فرآیند تصمیم گیری استفاده کرد.

در این مطالعه 5047 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 از گروه های نژادی و قومی مختلف که قبلاً متفورمین مصرف می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از چهار گروه درمانی قرار گرفتند. سه گروه از متفورمین به همراه داروهای سیتاگلیپتین، لیراگلوتید یا گلیمپراید استفاده کردند که سطح انسولین را افزایش می دهند. گروه چهارم در کنار متفورمین با انسولین گلارژین  U-100، که یک انسولین طولانی اثر است، درمان شدند.

پس از میانگین چهار سال پیگیری، این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که متفورمین را به همراه لیراگلوتاید یا انسولین گلارژین مصرف می‌کردند، در مقایسه با سیتاگلیپتین یا گلیمپراید، به سطوح قند خون هدف خود رسیده و برای طولانی‌ترین زمان قند خون خود را در محدوده ی هدف حفظ کردند. این در مقایسه با سیتاگلیپتین که کمترین تأثیر را در حفظ سطوح هدف داشت، معادل تقریباً شش ماه زمان بیشتر با سطوح قند خون در محدوده هدف بود. اثرات درمانی بر اساس سن، جنس، نژاد یا قومیت متفاوت نبود.

با این حال، هیچ یک از ترکیبات به طور قابل توجهی بهتر از بقیه نبودند. اگرچه میانگین سطح قند خون در طول مطالعه کاهش یافت، تقریباً سه چهارم از همه شرکت‌کنندگان قادر به حفظ قند خون هدف در طول چهار سال نبودند، که نشان‌دهنده مشکل در حفظ اهداف توصیه‌شده در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

دکتر دیوید ام. ناتان، رئیس مطالعه  GRADEو مدیر مرکز دیابت بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون، گفت :این مطالعه به طور موثر نشان داد که کدام داروها در دستیابی و حفظ اهداف قند خون در طول زمان بهترین عملکرد را داشتند، اما ما باید استراتژی های موثرتری را برای حفظ طولانی مدت سطوح قابل قبول قند خون ایجاد کنیم. ما هنوز کارهای بیشتری برای انجام داریم، مانند ارزیابی سایر مداخلات و ترکیبات درمانی برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای دستیابی به کنترل طولانی مدت قند خون.

این مطالعه همچنین اثرات درمان ها را بر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط با دیابت بررسی کرد. محققان دریافتند که شرکت کنندگان در گروه لیراگلوتاید در مقایسه با سایر گروه ها کمترین احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را داشتند.

نتایج بررسی عوارض جانبی داروها در این مطالعه، نشان داد که:

·        هیپوگلایسمی شدید، که اغلب واکنش قند خون پایین نامیده می شود، عموماً غیرمعمول بود، اما تعداد بیشتری از شرکت کنندگان را تحت تأثیر قرار داد(22 درصد).

·        علائم گوارشی با لیراگلوتاید بیشتر از سه گروه درمانی دیگر بود.

علاوه بر این، به طور متوسط، شرکت کنندگان در تمام گروه های درمانی وزن کم کردند. در طی چهار سال، افراد در بازوهای لیراگلوتاید و سیتاگلیپتین وزن بیشتری (به ترتیب به طور متوسط ​​7 و 4 پوند) نسبت به بازوهای گلارژین و گلیمپراید (کمتر از 2 پوند) از دست دادند.

دکتر گریفین پی راجرز، مدیر NIDDK، گفت: با توجه به تعداد زیاد گزینه‌های درمانی موجود برای دیابت نوع 2، برای پزشکان و بیماران تشخیص این که کدام دارو برای چه فردی بهترین است، دشوار می باشد. NIDDK به طور منحصر به فردی آماده حمایت از کارآزمایی‌های اثربخشی مقایسه ای داروها مانند GRADE، برای کمک به پزشکان است تا با توصیه‌های مبتنی بر شواهد به سلامتی بهتر بیماران خود و همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند.

یک نوع داروی دیابت که اکنون در دسترس است به نام مهارکننده‌های SGLT2، در زمان ثبت نام از بیماران برای مطالعه ی GRADE توسط FDA تأیید نشده بود و درنتیجه در این مطالعه گنجانده نشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-popular-diabetes-drugs-outperform-large.html